Εγγραφή στο newsletter

Μη χάσετε καμία ενημέρωση! Εγγραφείτε στη λίστα αλληλογραφίας μας για να λαμβάνετε τα νέα μας


By submitting this form, you are consenting to receive marketing emails from: . You can revoke your consent to receive emails at any time by using the SafeUnsubscribe® link, found at the bottom of every email. Emails are serviced by Constant Contact

Search
Close this search box.

Μαθήματα Αρχαίων Ελληνικών ως εξωσχολική δραστηριότητα από το 1994

Eκπαιδευτικά προγράμματα για τα σχολεία

Ἰλιάς – Ὀδύσσεια: Τα Ομηρικά Έπη

1. Σύντομη περιγραφή προγράμματος

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ἰλιάς – Ὀδύσσεια: Τα Ομηρικά Έπη» εισάγει τους μαθητές στην ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά των δύο κορυφαίων επών του Ομήρου. Μέσα από αφηγήσεις, θεατρικό παιχνίδι και τραγούδι, οι μαθητές θα γνωρίσουν τις ιστορίες της «Ιλιάδος» και της «Οδυσσείας», θα μάθουν τα προοίμια και θα τα τραγουδήσουν, ενώ θα γνωρίσουν τους βασικούς ήρωες και τα μνημειώδη αποσπάσματα των δύο έργων. Το πρόγραμμα αναδεικνύει τη σημασία των Ομηρικών επών στην αρχαία και σύγχρονη πολιτιστική κληρονομιά, καθώς και τον διαχρονικό αντίκτυπό τους στην παγκόσμια λογοτεχνία.

Το πρόγραμμα ενσωματώνει στοιχεία από την Ιστορία, τη Γλώσσα, τη Λογοτεχνία και τη Μουσική, ενισχύοντας την κατανόηση των Ομηρικών έργων και τη σημασία τους για τον ελληνικό και παγκόσμιο πολιτισμό. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα  της «Οδύσσειας» απευθύνεται σε μαθητές της Α΄ Γυμνασίου, ενώ  το πρόγραμμα της «Ιλιάδας» είναι σχεδιασμένο για μαθητές της Β΄ Γυμνασίου.

2. Εκπαιδευτικοί στόχοι

  • Γνωριμία με την Ιλιάδα και την Οδύσσεια: Οι μαθητές θα μάθουν για τα δύο σημαντικότερα έργα της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας, τις βασικές ιστορίες τους και τον αντίκτυπό τους στην ανθρώπινη ιστορία.
  • Επαφή με την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: Τα παιδιά θα γνωρίσουν τα προοίμια της «Ιλιάδας» και της «Οδύσσειας», θα τα απαγγείλουν και θα τα τραγουδήσουν, ενώ θα μάθουν βασικές φράσεις και αποσπάσματα από τα έπη.
  • Κατανόηση της σημασίας των ηρώων: Οι μαθητές θα ανακαλύψουν τους βασικούς ήρωες των δύο επών και θα εξετάσουν τις ηθικές αξίες που αυτοί ενσάρκωναν.

3. Ψυχοσυναισθηματικοί στόχοι

  • Ανάπτυξη ομαδικότητας και συνεργασίας: Μέσα από ομαδικές δραστηριότητες και θεατρικό παιχνίδι, οι μαθητές θα συνεργαστούν για να αναπαραστήσουν σκηνές από την «Ιλιάδα» ή την «Οδύσσεια», αναπτύσσοντας τις δεξιότητες συνεργασίας τους.
  • Ανάληψη πρωτοβουλιών και ρόλων: Οι μαθητές θα αναλάβουν ρόλους μέσα στις δραστηριότητες καλλιεργώντας την αυτοπεποίθησή τους και την ικανότητά τους να εκφράζονται δημόσια.
  • Ευχαρίστηση και ψυχαγωγία: Οι μαθητές θα απολαύσουν τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες που συνδυάζουν τη μάθηση και το παιχνίδι, ενώ θα αποκομίσουν γνώσεις για τα Ομηρικά έπη και τις διαχρονικές αξίες που προβάλλουν.

4. Κινητικοί Στόχοι

  • Αναπαράσταση σκηνών από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια: Τα παιδιά θα συμμετάσχουν σε θεατρικά παιχνίδια και κινητικές δραστηριότητες που αναπαριστούν σημαντικές σκηνές από τα δύο έπη, όπως η μονομαχία του Αχιλλέα με τον Έκτορα ή η επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη.
  • Συνδυασμός κίνησης και αφήγησης: Οι μαθητές θα συνδυάσουν την κίνηση με την απαγγελία αποσπασμάτων κατανοώντας βιωματικά τα έπη.

5. Στάδια Προγράμματος

  • Α. Εισαγωγική Ενότητα (5᾽): Χαιρετισμός και γνωριμία με τους μαθητές. Σύντομη εισαγωγή στη ζωή και το έργο του Ομήρου, καθώς και στη σημασία των Ομηρικών επών για τον αρχαίο ελληνικό και παγκόσμιο πολιτισμό.
  • Β. Παρουσίαση της Ιλιάδας και της Οδύσσειας (10᾽): Παρουσίαση της βασικής υπόθεσης της «Ιλιάδας» ή της «Οδύσσειας». Θα αναφερθούν οι κεντρικοί ήρωες, Θα γίνει ανάγνωση και απαγγελία των προοιμίων των δύο επών («Μῆνιν ἄειδε, θεά, Πηληϊάδεω Ἀχιλῆος…» και «Ἄνδρα μοι ἔννεπε, Μοῦσα, πολύτροπον…») και οι μαθητές θα μάθουν να τα τραγουδούν ώστε να τα απομνημονεύσουν γρήγορα  και ευχάριστα.
  • Γ. Θεατρικό Παιχνίδι και Αναπαράσταση (15᾽): Οι μαθητές θα αναπαραστήσουν σημαντικές σκηνές από την «Ιλιάδα» ή την «Οδύσσεια». Η αναπαράσταση θα συνδυαστεί με απαγγελία ή διάλογους από τα έπη, δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να μάθουν μέσα από την κίνηση και την έκφραση.
  • Δ. Δραστηριότητες Λέξεων και Φράσεων (10᾽): Τα παιδιά θα μάθουν βασικές λέξεις και φράσεις από την «Ιλιάδα» ή την «Οδύσσεια» και θα συμμετάσχουν σε παιχνίδια λέξεων που ενισχύουν την κατανόηση της σημασίας τους.
  • Ε. Συζήτηση για τον Αντίκτυπο των Ομηρικών Επών (5᾽): Οι μαθητές θα συζητήσουν για τη σημασία των Ομηρικών επών και πώς αυτά έχουν επηρεάσει την ανθρώπινη σκέψη, τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό. Θα αναφερθούν παραδείγματα από την παγκόσμια λογοτεχνία και τις τέχνες που εμπνέονται από τα Ομηρικά έργα.

6. Υλικά για Δραστηριότητες

  • Κείμενα των προοιμίων της «Ιλιάδος» ή της «Οδυσσείας» για απαγγελία και τραγούδι.
  • Χώρος κατάλληλος για θεατρικἠ δραστηριότητα.
  • Υπολογιστής και ηχεία για τη μουσική.

7. Ηλικιακή Ομάδα

Το πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο για μαθητές Α΄ και Β΄ Γυμνασίου, με δραστηριότητες προσαρμοσμένες στο γνωστικό και ηλικιακό τους επίπεδο. Οι δραστηριότητες προσφέρουν βιωματική μάθηση και ενισχύουν την κατανόηση των Ομηρικών έργων μέσα από την ενεργή συμμετοχή.

8. Απαιτήσεις Προγράμματος

  • Συμμετοχή Εκπαιδευτικού: Ο εκπαιδευτικός θα βοηθήσει στην  καθοδήγηση και επίβλεψη των μαθητών κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων.
  • Προγραμματισμός: Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε συνεννόηση με τη σχολή Ελληνικής Αγωγής.

9. Επικοινωνία και Κρατήσεις

Για να κανονίσετε τη συμμετοχή στο πρόγραμμα παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη Γραμματεία της «Ελληνικής Αγωγής.»

10. Κόστος

Το πρόγραμμα προσφέρεται δωρεάν, ως μέρος της πρωτοβουλίας της «Ελληνικής Αγωγής» να προάγει την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας μέσω εκπαιδευτικών και διαδραστικών δραστηριοτήτων.

Ηλικία

Γιαμαθητές Α΄ και Β΄ Γυμνασίου

Διάρκεια

45'