Εγγραφή στο newsletter

Μη χάσετε καμία ενημέρωση! Εγγραφείτε στη λίστα αλληλογραφίας μας για να λαμβάνετε τα νέα μας


By submitting this form, you are consenting to receive marketing emails from: Ελληνική Αγωγή. You can revoke your consent to receive emails at any time by using the SafeUnsubscribe® link, found at the bottom of every email. Emails are serviced by Constant Contact

Μαθήματα Αρχαίων Ελληνικών ως εξωσχολική δραστηριότητα από το 1994

Απολογισμός του σεμιναρίου «Ἑλληνίζοντες Διδάσκομεν»

Το διήμερο σεμινάριο «Ἑλληνίζοντες Διδάσκομεν» πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη από τις 4 έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2025 με ιδιαίτερη επιτυχία, συγκεντρώνοντας εκπαιδευτικούς από όλη την Ελλάδα, τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. Η συμμετοχή ήταν δωρεάν για όλους τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς, καθώς στόχος της Ελληνικής Αγωγής είναι η διάδοση και στήριξη της διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας με τρόπο σύγχρονο, δημιουργικό και παιδαγωγικά αποτελεσματικό.

Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου παρουσιάστηκε το ιστορικό υπόβαθρο της μεθόδου, με αναφορές στις ρίζες της επικοινωνιακής και βιωματικής προσέγγισης της Αρχαίας Ελληνικής τόσο στην Αναγέννηση όσο και στη νεότερη εκπαιδευτική έρευνα. Αναδείχθηκε η συνέχεια και η επικαιρότητα αυτής της παιδαγωγικής γραμμής, η οποία, βασισμένη στην ενεργή χρήση της γλώσσας, αποσκοπεί στη βιωματική εμπειρία των μαθητών.

Στη συνέχεια, η μέθοδος παρουσιάστηκε εκσυγχρονισμένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες της σημερινής σχολικής πραγματικότητας. Οι συνεργάτες της Ελληνικής Αγωγής έδειξαν στην πράξη πώς μπορεί να οργανωθεί και να εφαρμοστεί ένα μάθημα στα Αρχαία Ελληνικά με χρήση διαλόγων, θεατρικών δρωμένων, μουσικής, ιστορικών αφηγήσεων, δημιουργικών δραστηριοτήτων και παιχνιδιών στην τάξη που ενεργοποιούν τη συμμετοχή των μαθητών.

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμβολή των ξένων καθηγητών και ερευνητών, οι οποίοι παρουσίασαν παραδείγματα από την εφαρμογή της μεθόδου σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης. Οι τοποθετήσεις τους ανέδειξαν τη διεθνή διάσταση της διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής ως ζωντανής γλώσσας και ενίσχυσαν το αίσθημα ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο μιας ευρύτερης παιδαγωγικής συζήτησης.

Αξιολόγηση του Σεμιναρίου

Η αξιολόγηση των συμμετεχόντων καταδεικνύει την υψηλή ποιότητα του σεμιναρίου:

  • Η συνολική εμπειρία χαρακτηρίστηκε σχεδόν καθολικά ως «Άριστη».
  • Ο μέσος όρος βαθμολογίας της εμπειρίας ανήλθε σε 4,62/5.
  • Η χρησιμότητα του προτεινόμενου υλικού αξιολογήθηκε με 4,54/5.
  • Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών δήλωσε ότι μπορεί εύκολα να εφαρμόσει τη μέθοδο στην τάξη.
  • Σχεδόν όλοι συμφώνησαν ότι οι μαθητές τους θα απολάμβαναν περισσότερο το μάθημα εάν διδασκόταν με τον βιωματικό τρόπο που παρουσιάστηκε.

Στα θετικά στοιχεία που ανέδειξαν οι συμμετέχοντες ξεχώρισαν η ποιότητα των διδασκόντων, η διεθνής διάσταση του σεμιναρίου, η επαφή με την Ελληνική Αγωγή, καθώς και η δημιουργικότητα των δραστηριοτήτων. Οι ελάχιστες δυσκολίες που αναφέρθηκαν αφορούσαν κυρίως πρακτικά ζητήματα οργάνωσης και όχι την ουσία του σεμιναρίου.

Ευχαριστούμε θερμά τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν, προερχόμενους από τα ακόλουθα σχολεία και ιδρύματα:

Δημόσια σχολεία
1ο Γυμνάσιο Πυλαίας, 1ο ΓΕΛ Θέρμης, 30ό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, 43ο Γυμνάσιο Αθηνών, 49ο Λύκειο Αθηνών, 5ο ΓΕΛ Καλαμαριάς, 6ο Γυμνάσιο Ζωγράφου, 1ο Γυμνάσιο Αγίου Δημητρίου, 2ο Γυμνάσιο Πειραιά, 2ο Γυμνάσιο Περαίας, 2ο ΔΣ Πεντέλης, 32ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, 29ο ΔΣ Θεσσαλονίκης, 46ο Γυμνάσιο Αθηνών και πολλά ακόμη.

Ιδιωτικά σχολεία
Εκπαιδευτήρια Γεωργίου Ζώη, Εκπαιδευτήρια Ατσόγλου, Εκπαιδευτήρια Homo Educandus, Εκπαιδευτήρια Σύγχρονη Παιδεία, Εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτων», Εκπαιδευτήρια Δούκα, Σχολή Αυγουλέα-Λιναρδάτου, Εκπαιδευτήρια «Θεομήτωρ».

Πρότυπα και ειδικά
Πρότυπο Εκκλησιαστικό Λύκειο, Πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος, Μουσικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, Μουσικό Σχολείο Βέροιας.

Πανεπιστήμια και φορείς
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

Μαρτυρίες Συμμετεχόντων

  • «Ήταν ένα εξαιρετικό σεμινάριο! Συγχαρητήρια σε όλους για την οργάνωση και το υλικό.» (Μ.Κ.)
  • «Πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία. Δεν μου είχε ξανατύχει να δω ένα ολόκληρο μάθημα στα Αρχαία Ελληνικά να διδάσκεται με αυτόν τον τρόπο.» (Ε.Σ.)
  • «Με ενθουσίασε η παρουσία ξένων καθηγητών και η διεθνής διάσταση. Ένιωσα ότι συμμετέχουμε σε μια ευρύτερη παιδαγωγική συζήτηση.» (Α.Π.)
  • «Με κάλυψε απολύτως η εκπαίδευση. Θα ήθελα μόνο περισσότερο χρόνο για ερωτήσεις και ανταλλαγή ιδεών.» (Χ.Δ.)
  • «Ήταν μια εμπειρία που με ενέπνευσε βαθιά· η μέθοδος είναι φρέσκια και μπορεί να αλλάξει τη διδασκαλία στην τάξη.» (Γ.Λ.)

Επόμενα Σεμινάρια

Η Ελληνική Αγωγή συνεχίζει την υποστήριξη των εκπαιδευτικών με μια νέα σειρά διαδικτυακών σεμιναρίων, τα οποία θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο και θα πραγματοποιούνται μία φορά τον μήνα για διάστημα έξι μηνών. Στα σεμινάρια αυτά θα παρουσιαστούν πρακτικές εφαρμογές για όλες τις τάξεις και θα δοθεί η δυνατότητα ανταλλαγής εμπειριών και καλών πρακτικών.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με την Ελληνική Αγωγή για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής.