Εγγραφή στο newsletter

Μη χάσετε καμία ενημέρωση! Εγγραφείτε στη λίστα αλληλογραφίας μας για να λαμβάνετε τα νέα μας


By submitting this form, you are consenting to receive marketing emails from: . You can revoke your consent to receive emails at any time by using the SafeUnsubscribe® link, found at the bottom of every email. Emails are serviced by Constant Contact

Search
Close this search box.

Μαθήματα Αρχαίων Ελληνικών ως εξωσχολική δραστηριότητα από το 1994

Eκπαιδευτικά προγράμματα για τα σχολεία

Ανθεστήρια, οι Απόκριες της Αρχαιότητας

1. Σύντομη περιγραφή προγράμματος

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ελληνικής Αγωγής «Ανθεστήρια, οι Απόκριες της Αρχαιότητας.» αποσκοπεί στην επαφή των παιδιών με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και την συνέχειά του και στην εξοικείωση των μαθητών με τις ρίζες των σημερινών εθίμων.

Οι μαθητές ανακαλύπτουν τις αρχαίες εορτές προς τιμήν του Διονύσου καθώς και την διασύνδεση με την αρπαγή της  Περσεφόνης μέσω της Γλώσσας, της Ιστορίας, της Μυθολογίας και της Τέχνης.

Το πρόγραμμα δομείται σύμφωνα με το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας σε συνδυασμό με τις γνωστικές εμπειρίες των παιδιών. Είναι προσαρμοσμένο στο διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών, καλύπτοντας στόχους από τα μαθήματα της Γλώσσας, της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Ιστορίας και της Θεατρικής Αγωγής. Συνεπώς οι μαθητές θα ταξιδέψουν στον χρόνο με μύθους, εικόνες, υλικά, επιτυγχάνοντας γνώση και ψυχαγωγία.

2. Εκπαιδευτικοί στόχοι

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές την εορτή των Ανθεστηρίων.
  • Να μάθουν τον μύθο της αρπαγής του Διονύσου από πειρατές.
  • Να κατανοήσουν τον ρόλο του Διονύσου στις ζωές των αρχαίων.
  • Να μάθουν τον μύθο της Αρπαγής της Περσεφόνης από τον Άδη.
  • Να κατανοήσουν το βαθύτερο νόημα του μύθου και την ερμηνεία των αρχαίων για την εναλλαγή των εποχών.
  • Να ανακαλύψουν κοινά σημεία στα έθιμα τα αρχαία και τα σύγχρονα των συγκεκριμένων ημερών.
  • Να εκφραστούν ελεύθερα μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και τις  εικαστικές δραστηριότητες καλλιεργώντας την φαντασία και την δημιουργικότητά τους.
  • Να αναπτύξουν την προφορική έκφραση αλλά και την γραπτή μαθαίνοντας νέες λέξεις.
  • Να έρθουν σε επαφή με την αρχαιότερη μορφή της γλώσσας μας και να συνειδητοποιήσουν τα κοινά στοιχεία με την νεότερη μορφή της.

3. Ψυχοσυναισθηματικοί στόχοι

  • Να αναπτύξουν την ομαδικότητα και την συνεργασία μέσα από την συμμετοχή σε δραστηριότητες και παιχνίδια.
  • Να αναλάβουν πρωτοβουλίες και ρόλους που καλλιεργούν την ευθύνη και οξύνουν την κρίση τους.
  • Να ψυχαγωγηθούν μέσα από ποικίλα παιχνίδια νιώθοντας χαρά, ευχαρίστηση και ικανοποίηση από τα επιτεύγματά τους.
  • Να εξελίξουν την αντιληπτική τους ικανότητα και την νοημοσύνη μέσα από παιγνιώδη τρόπο.

4. Κιναισθητικοί στόχοι

  • Να παρουσιάσουν τα δύο δρώμενα χρησιμοποιώντας θεατρικές κινήσεις.
  • Να συνδυάσουν ακουστική και κινητική λειτουργία για να αποδώσουν με παντομίμα τα αφηγηματικά σημεία των μύθων.

5. Στάδια προγράμματος

Α. Εισαγωγική Ενότητα: Γνωριμία με τους μαθητές. Μαθαίνουμε έναν βασικό χαιρετισμό των αρχαίων Ελλήνων. Διερευνητικές ερωτήσεις για το θέμα του προγράμματος που θα ακολουθήσει και σύντομος διάλογος με τα παιδιά για να διερευνηθούν οι υπάρχουσες γνώσεις τους. (5)

Β. Αφήγηση και ερωτήσεις για τον Διόνυσο: Αρχίζοντας από τους γονείς του, συζητάμε με τα παιδιά για την περίεργη γέννηση του θεού καθώς και για τα βασικά περιστατικά της ζωής του. Αφήγηση του μύθου της αρπαγής του από πειρατές. (5′)

Γ. Διανομή ρόλων: Αφού κατανοήσουμε την ιστορία αρχίζουμε να την δραματοποιούμε. Αφήνουμε στα παιδιά την επιλογή των ρόλων και εναλλάσσουμε κάθε φορά τα παιδιά. Παράλληλα τους υπαγορεύουμε τα λόγια τους από το πρωτότυπο αρχαίο κείμενο. (15′)

Δ. Αναφορά στην Περσεφόνη και στην Δήμητρα: Το δεύτερο μέρος του προγράμματος με την μορφή πάλι ερωταπαντήσεων στρέφεται στην αρπαγή της Περσεφόνης. Εξηγούμε την ιστορία ώστε να την έχουν κατακτήσει όλοι οι μαθητές. (5′)

Ε. Δραματοποίηση της αρπαγής: Και πάλι δημιουργούμε ένα μικρό σκετσάκι όπου τα παιδιά παίζουν όσα έμαθαν χρησιμοποιώντας λόγια από το αρχαίο κείμενο. (10’)

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος και αναλόγως του χρόνου ακολουθούν:

ΣΤ. Συζήτηση και προβληματισμοί: Προσπάθεια ανεύρεσης κοινών ή διαφορετικών στοιχείων, λογική ερμηνεία των μύθων, παρατήρηση επιρροών στην τέχνη, στα έθιμα και στην σύγχρονη σκέψη.

Ζ. Αναφορά σε σύγχρονα έθιμα: Προβολή εικόνων και βίντεο από αποκριάτικα έθιμα σε όλη την Ελλάδα. Πόσο σωστά τελικά ήταν τα συμπεράσματά μας στο προηγούμενο βήμα; Επεξήγηση βασικού λεξιλογίου της Ενότητας.

Το πρόγραμμα προσαρμόζεται αναλόγως της ηλικίας και των γνώσεων των μαθητών.

6. Επικοινωνία και Κρατήσεις

Για να κανονίσετε τη συμμετοχή των μαθητών σας στο πρόγραμμα «Ανθεστήρια, οι Απόκριες της Αρχαιότητας», παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη Γραμματεία της Ελληνικής Αγωγής

7. Κόστος

Το πρόγραμμα προσφέρεται δωρεάν στα σχολεία, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας  της Ελληνικής Αγωγής για την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού και της γλώσσας μέσω ψυχαγωγικών και εκπαιδευτικών δράσεων.

Ηλικία

Για μαθητές Α΄ - Στ' Δημοτικού

Διάρκεια

45'